PPPPS – organisatorisk påvirkningsanalyse
Hva & hvorfor
Ved å tolke og oversette brukernes adferd til hvordan den påvirker konkrete deler av organisasjonen (enheter, avdelinger og divisjoner), gjør det mulig for oss å identifisere organisatoriske utfordringer som må adresseres når du skal vurdere nye tjenester, organisatoriske endringer eller produkter. Tidlig identifikasjon av disse utfordringene gjør det mulig å sette søkelyse på de og å finne gode løsninger i god tid før det blir dyrt. En organisatorisk påvirkningsanalyse brukes for å knytte brukerferden til gjennomførbarhet og endring i organisasjonen.
Hvordan
Kan settes inn i Service Blueprint «Backstage» (innside – ut). En organisatorisk påvirkningsanalyse kan bestå av disse elementene (PPPPS):
- Mennesker (people)
- Politiske eller strategiske føringer (policy)
- Prosess (process)
- Prosedyre (procedure)
- Systemer (system)
Ved å se på alle disse elementene opp mot brukerferden, og de løsningene man har valgt, kan man få sjekket av viktige faktorer som påvirker hvorvidt ideen/løsningen/prosjektet kan lykkes/gjennomføres.
Kilder: www.liveworkstudio.com