Verktøykasse for prosess

    Velkommen til Lents verktøykasse for deg som vil lede gode prosesser

    Her presenterer vi metoder, verktøy, caser og artikler som kan styrke deg som ønsker å tilrettelegge og lede gode gruppeprosesser. Kompetanse innen prosessledelse øker muligheten for at enkeltpersoner og team kan ha meningsfulle samtaler, generere nye ideer, realisere mål og virkeliggjøre visjoner og verdier sammen.

    Merk! Dette er kun en registrering. Du må ikke opprette noen bruker-tilgang.




    Det er gratis og helt uforpliktende å bruke prosessverktøy.no

    Tilbake LoadingFavorite

    PPPPS – organisatorisk påvirkningsanalyse

    Hva & hvorfor

    Ved å tolke og oversette brukernes adferd til hvordan den påvirker konkrete deler av organisasjonen (enheter, avdelinger og divisjoner), gjør det mulig for oss å identifisere organisatoriske utfordringer som må adresseres når du skal vurdere nye tjenester, organisatoriske endringer eller produkter. Tidlig identifikasjon av disse utfordringene gjør det mulig å sette søkelyse på de og å finne gode løsninger i god tid før det blir dyrt. En organisatorisk påvirkningsanalyse brukes for å knytte brukerferden til gjennomførbarhet og endring i organisasjonen.

    Hvordan

    Kan settes inn i Service Blueprint «Backstage» (innside – ut). En organisatorisk påvirkningsanalyse kan bestå av disse elementene (PPPPS):

    • Mennesker (people)
    • Politiske eller strategiske føringer (policy)
    • Prosess (process)
    • Prosedyre (procedure)
    • Systemer (system)

    Ved å se på alle disse elementene opp mot brukerferden, og de løsningene man har valgt, kan man få sjekket av viktige faktorer som påvirker hvorvidt ideen/løsningen/prosjektet kan lykkes/gjennomføres.

     

    Kilder: www.liveworkstudio.com