Læringshistorie
Hva & hvorfor
Personlig læringshistorie kan gjøres på mange måter. Det handler om, enten i forkant av et prosjekt/prosess eller i etterkant, å ønske seg en eller å beskrive en reise. Å beskrive en ønsket læringsreise i forkant av et prosjekt/en prosess gir deltakerne en mulighet til å visualisere og kommunisere ønskede mål og effekter både individuelt og kollektivt. Å beskrive en læringsreise i etterkant gir deltakerne og prosjektet muligheter til å reflektere over, evaluere og hente ut læring fra en «reise». Å beskrive dette ved å tegne reisen gir en økt effekt i form av at dette blir lettere å huske og bruke både individuelt og kollektivt.
Hvordan
Eks i forkant:
- Be deltakerne om å lage en tidslinje fra prosjektets start til prosjektets slutt.
- Forestill deg at resultatet av dette prosjektet har overgått alle forventninger og at du har hatt et stort individuelt utbytte.
- Start med slutten og spol gradvis tilbake til start, ved å forestille deg og identifisere viktige hendelser og milepæler underveis i prosjektet. Identifiser videre de viktigste kollektive og individuelle læringene du/dere har gjort underveis og knyttet til hendelser og milepæler.
- Oppsummer øvelsen for deg selv, ved å sett opp noen individuelle suksesskriterier og personlige læringsmål.
- Oppsummer øvelsen i fellesskap (eller i mindre grupper), ved å sette opp felles spilleregler, suksesskriterier og læringsmål.