Kompasset – prosessledelseskompasset
Hva & hvorfor
Modell for prosesslederrollen og viktige ferdigheter, prinsipper og holdninger/verdier som er essensielle.
Kontekst: Hva oppgaven dreier seg om vil alltid trumfe valg av metoder og modeller. Prosessleders første oppgave vil i alle tilfeller være å undersøke oppgavens kontekst.
Formål: Formål er prosessens usynlige leder. Mål beskriver det konkrete resultatet, mens formål beskriver hvorfor vi i det hele tatt har igangsatt prosessen. Formål handler om hvorfor prosessen er satt i gang og er på mange måter mer robust enn mål. Mål har en tendens til, og skal gjerne, endre seg underveis i prosessen – formål endres sjeldnere.
Åpenhet: Det kan være vanskelig, om ikke umulig å være nøytral som prosessleder. Man kan derimot være åpen i forhold til egne intensjoner og agendaer. Å praktisere åpenhet bidrar til tillit, som er en forutsetning for å få aksept som prosessleder.
Tilstedeværelse: Evnen til å være i seg selv, i oppgaven og i de relasjonen prosessen består av gir grunnlag for god ledelse av prosessen.
Spørsmål: Både å skape spørsmål i forkant av prosesser og å mestre evnen til å stille gode kraftfulle spørsmål underveis i prosesser er viktige egenskaper for en prosessleder. Spørsmål er drivstoffet i prosesser og danner utgangspunktet for valg av fremgangsmåte, metoder og verktøy.
Aktiv lytting: Å kunne lytte aktivt inn i til alt det som skjer underveis i prosessen danner utgangspunkt for spørsmålene du stiller og i hvilken grad du greier å utløse det fulle potensialet i gruppens bidrag.
Kilde: Lent AS (www.lent.no)