Innsiktsintervju
Hva og hvorfor
Innsiktsintervju er en kvalitativ metode innen designtenkning, som brukes for å skaffe innsikt i brukerens behov før man skal utvikle en tjeneste eller produkt. Metoden kan også brukes til å forstå mer av hvordan noen bruker en allerede utviklet tjeneste eller produkt, for å kunne forbedre tjenesten eller produktet. Metoden gir dybdeinnsikt i atferd, tanker, meninger og forestillinger hos den enkelte bruker. Hensikten med intervjuet er å forstå målgruppas behov slik at man kan lage løsninger som treffer behovene.
Antall deltakere: Vanligvis intervjues én og én person
Tid: 15–45 minutter per intervju.
Materiell: Du trenger å utvikle en intervjuguide.
Innsiktsintervju hjelper deg til å:
• forstå brukeres behov
• oppdage design- og utviklingsmuligheter
• utfordre antakelser
• redefinere problemet
• bli inspirert
• skaffe friske/nye perspektiver
Hvordan
Forberedelse
1. Lag en intervjuguide som du ønsker å bruke. Finn viktige spørsmål du trenger å få svar på for å lage det du ønsker å lage, for eksempel en god tjeneste, et produkt, en leveranse eller lignende. Spør etter konkrete hendelser og situasjoner – her får du mest informasjon. Bruk åpne spørsmål (hva, hvordan, hvorfor osv.). Spørsmålene bør ikke være ledende eller partiske.
2. Gjør et prøveintervju dersom du har mulighet. Deretter kan du endre på intervjuguiden slik at den treffer best mulig det du trenger svar på.