Brukerintervju
Hva & hvorfor
Brukerintervju er en kvalitativ metode innen tjenestedesign som brukes for å skaffe innsikt i brukerens opplevelser av en bestemt tjeneste eller produkt. Metoden gir dybdeinnsikt i adferd, tanker, meninger og forestillinger hos den enkelte bruker.
Hensikten med et brukerintervju er å la deg se tjenesten/produktet du tilbyr fra intervjuobjektets ståsted og få svar på spørsmålene: Hva ønsker brukeren fra meg og mine tjenester? Hva trenger vedkommende meg og mine tjenester til?
Hvordan
Prinsipper for gjennomføring:
- Skap åpenhet rundt intervjuprosessen og dens hensikt. Etabler personlig tillit mellom deg og intervjuobjektet, helst før dere starter prosessen.
- Koble fra dine indre forutinntatthet om intervjuobjektet, slik at du kan se situasjonen gjennom brukerens øyne. Det handler ikke om hvorvidt du er enig eller uenig i svarene, men om hva du kan lære av å se deg selv, tjenesten eller produktet fra den andres ståsted.
- Aksepter din uvitenhet og åpn opp for å lytte og lære av samtalen. Ikke vær redd for å stille enkle spørsmål eller spørsmål som kan virke avslørende for at du mangler enkel kunnskap.
- Spørsmålene bør ikke være ledende eller partiske. Eksempel: Istedenfor å spørre ”Hva liker du med innloggingen til våre nettsider?”, spør heller ”Hva synes du om innloggingen til nettsidene våre?”
Kilder: www.liveworkstudio.com