Bør og gjør
Hva og hvorfor:
Dette er et feedback-verktøy som egner seg i slutten av prosjekter/prosesser. Det har som formål å la deltakerne gi og motta tilbakemeldinger, med den hensikt å bevisstgjøre den enkelte på sine egenskaper og utviklingspotensiale. Verktøyet kan også benyttes ved underveis i prosjekter eller i organisasjoner der man ønsker å jobbe mere effektivt, samtidig som man har et anerkjennende fokus. Husk at verktøyet skal brukes for å styrke deg og dine kolleger personlig og faglig, og eventuelle uløste konflikter bør ikke dras inn i evalueringen.
Hvordan:
I prosjektteam:
- Introduksjon: Hver deltaker får et ark som er delt opp i 4 navngitte ruter,(se egen sjablong)hvor de skriver sitt eget navn.
- Disse 4 rutene har følgende ledespørsmål:
- a) Hva er det ____ gjør som han/hun bør fortsette med?
- b) Hva er det ____ ikke gjør, men bør starte med?
- c) Hva er det ____gjør som han/hun bør slutte med?
- d) Hva er det ____ ikke gjør pr.dags dato og heller ikke bør starte med?
- Dann gjerne en sirkel og la arkene rotere. Gi deltakerne 5-10 minutter(Alt etter antall deltakere) på å skrive på arket før det sendes videre.
I organisasjoner:
- Samme oppsetning/sjablong, men her byttes navn på person med «Vi». (Eks: Hva er det vi gjør som vi bør fortsette med)
- Hver deltaker får tid til å tenke igjennom og fylle ut hvert sitt skjema.
- Deltakerne samles i plenum og leser opp sine punkter. Disse bør dokumenteres og oppsummeres på tavle eller flipover av fasilitator.
Tid: 30-60 minutter
Kilder: Aakre & Stryken Scharning(2013) Prosjekthåndboka + Bjerring & Lindén(2008) Anerkendene procesøvelser
Verktøyet er utviklet av Bettina Høge