Blueprint
Hva & hvorfor
Blueprint er et visuelt verktøy innen Tjenestedesign som brukes for å gi overblikk og beskrive kundens opplevelser av alle ledd og kanaler i en tjeneste og hva som ligger bak disse opplevelsene. Blueprint brukes i Tjenestedesign der det handler om å se tjenesten gjennom brukerens øyne, og derfor gjennom de kontaktpunktene og sammenhengene vi møter brukeren. Blueprint kan oversettes med «teknikk-tegning» og stammer fra ingeniør- og arkitektfaget, hvor man trengte detaljerte beskrivelser av hvordan konstruksjoner skulle utføres. På samme måte viser Tjenestedesign hva som skal til for å levere en optimal tjeneste til brukeren.
Hvordan
En enkel blueprint består i hovedsak av 5 kategorier, 2 interaksjonslinjer og en synlighetslinje. Fra topp til bunn består blueprint av følgende kategorier:
- Fysisk bevis: Dette er den håndgripelige bekreftelse på hvordan kunden kom i kontakt med tjenesten og har innvirkning på hvordan vedkommende opplever tjenesten.
- Brukerinteraksjon: Dette beskriver hva brukeren foretar seg i forhold til tjenesten fra start til slutt.
- På scenen interaksjoner: Dette elementet beskriver hva tjenesten eller tjenesteyteren foretar seg ansikt-til-ansikt i forhold til brukeren. Dette elementet er det brukeren kan se og skilles fra forrige kategori med en interaksjonslinje.
- Bak scenen interaksjoner: Det tjenesteyteren foretar seg i dette elementet er usynlig for brukeren. Et eksempel er kan være kundeservicemedarbeider på et callsenter.
- Støtteprosesser: Dette elementet beskriver alle arbeidsoppgaver som utføres utenfor brukerens kontakt, og som må gjøres for at tjenesten skal kunne leveres. Eksempel kan være kokken som lager maten på restaurantkjøkkenet.
Fremgangsmåte
- Finn og definer tjenesten som skal blueprintes.
- Definer brukergruppen eller målgruppen for tjenesten.
- Utforsk og synliggjør tjenesten sett fra brukerens ståsted.
- Utforsk og synliggjør handlingen fra tjenesteyterens ståsted, både på og bak scenen.
- Sett brukerinteraksjonene i sammenheng med de nødvendige støttefunksjonene.
- Legg til fysiske bevis for hver brukerinteraksjon.
Kilde: www.servicedesigntools.org