5D-modellen
Hva & hvorfor
En anerkjennende læringsprosess (AI) består som regel av fem prosessforløp. På engelsk snakker man om en ”5D-modell”: Definition; Discovery, Dream, Design og Delivery.
I norsk språkdrakt har vi valgt å bruke disse ordene om de fem fasene:
- Definisjonsfase: Ledelse og ansatte blir enige om formålet med utviklingsarbeidet, hvordan man skal arbeide (prosessplan, valg av arbeidsmåter og metoder), og hvem som skal involveres (hvem er deltakere: alle ansatte, brukere, samarbeidspartnere?). Det kan være aktuelt å bruke forberedende verksteder som metode for å bestemme fokus for utviklingsarbeidet, og å sette opp mål for arbeidet.
- Oppdagelsesfase: Hele systemet: Ansatte, ledere, brukere og samarbeidspartnere er med på å undersøke organisasjonens positive kjerne. Den positive kjernen er de situasjonene som oppleves som livgivende. Man kan ta i bruk i ulike undersøkelsesmetoder: Intervju, historiefortelling, fokusgruppesamtaler o.a. Undersøkelsene skal gi svar på hva det er som ”gir energi” i det daglige arbeidet – og hvilke forutsetninger som var til stede da organisasjonen fungerte på sitt beste.
- Drømmefase: Deltakerne involveres i å utarbeide en drøm/visjon for hvordan organisasjonen vil se ut, hvis suksesskriteriene (som er identifisert i undersøkelsesfasen) er til stede hele tiden. Hvordan vil organisasjonen da fungere? Hvilke resultater vil man da kunne oppnå? Hva vil lærere, foreldre på andre skoler si om oss da?
- Designfase: Deltakerne involveres i å designe hvilke endringer som må gjøres i det organisatoriske/ sosiale/ tekniske miljøet for å kunne realisere drømmen.
- Realiseringsfase: Deltakerne involveres til å identifisere hvilke første skritt (som vil gjøre den største forskjellen) for å bringe organisasjonen i ønsket retning.
Kilder: Cooperrider & Whitney (2005) Appreciative Inquiry. A positive Revolution in Change. San Francisco. Berrett-Koehler. Hauger, B. m-fl. (2008). Organisasjoner som begeistrer. Oslo: Kommuneforlaget.