Hva og hvorfor Et veikart kan hjelpe gruppen med å få et visuelt bilde over alt som skal skje i prosjektet/prosessen. Det er aldri for sent å tegne opp et veikart, men det kan være mest hjelpsomt å gjøre det i planleggingsfasen fordi det kan hjelpe gruppen å få et felles helhetsbilde av hva som…
Hva og hvorfor Styrketreet er et av verktøyene som blir brukt i Appreciative Inquiry og tar utgangspunkt i treet som metafor. Det brukes for å undersøke suksesshistorier i fortiden, hva vi kan lære av disse og hva vi drømmer om eller ønsker oss for framtiden. Treets ulike elementer (stamme, røtter og krone) er med på…
Hva og hvorfor Innsiktsintervju er en kvalitativ metode innen designtenkning, som brukes for å skaffe innsikt i brukerens behov før man skal utvikle en tjeneste eller produkt. Metoden kan også brukes til å forstå mer av hvordan noen bruker en allerede utviklet tjeneste eller produkt, for å kunne forbedre tjenesten eller produktet. Metoden gir dybdeinnsikt…
Hva og hvorfor Det er utopisk at alle arbeidsoppgaver kan være like givende og motiverende. Derfor er det et poeng å synliggjøre hva som gir og tar energi. Denne øvelsen synliggjør hvilke arbeidsoppgaver som er drevet av indre- eller ytre motivasjon. Mangel på eller tilstedeværelse av indre motivasjon når du utfører jobboppgaver, får i denne…
Hva og hvorfor: Formålet med oppgaven er å hjelpe gruppen til å tenke på spørsmålet på nye måter. Kanskje de kommer på nye ideer dersom de må ta noen andres perspektiv? Noen ganger kan det være hjelpsomt å ta noen andres perspektiv for å forstå bedre hvordan vi kan løse et oppdrag. Det kan også…
Denne metoden er fin for å runde av et møte og skape fellesskapsfølelse. Ved bruk av utsjekk får deltakerne mulighet til å reflektere over prosessens innhold og egne tanker og vurderinger ved møtet eller prosessens slutt. Dette hjelper til med å forankre felles lærdom og utbytte av prosessen, og det forplikter deltakerne til å forholde…
Hva & hvorfor Dette er en enkel og grunnleggende metode som passer godt som oppstart i de aller fleste prosesser eller møter. Den kombineres ofte med utsjekk på slutten av dagen. Innsjekk fungerer både som en ”icebreaker” og til å få folk til å være til stede og samtidig lage koblinger mellom deltakerne. I…
Planlegging og oppstart av et møte. Gå gjennom Møteplanleggeren for å bestemme hensikt, ønsket resultat, fokusspørsmål, deltakere, metoder/verktøy som skal brukes, hvilke rammer og muligheter som ligger til grunn, samt hvordan du kan se/evaluere i etterkant om målet er oppnådd. Når du/dere har fylt ut kategoriene i møteplanleggeren, kan du/dere enten gå i gang med…
Denne malen kan hjelpe deg i arbeidet med å utvikle en strategi. Her skiller vi mellom det eksterne blikket og det interne perspektivet. I det eksterne perspektivet rammer vi inn oppdraget, hva brukere/målgruppen trenger og hvordan kan vi måle at vi fikk til det vi ønsket? I det individuelle perspektivet ser vi på oss selv…
Hva og hvorfor: Verktøyet som kan hjelpe deg når du har fått et større oppdrag, og det er behov for å skape oversikt og forståelse for hva som faktisk ligger i oppdraget. Start med å avklare hva som ligger fast før du begynner å utforske muligheten. Antall deltakere: Kan fylles ut alene eller sammen med…