Hvorfor bruke prosessledelse?
Prosessledelse tas i bruk når man ønsker å bringe sammen forskjellige mennesker og perspektiver for å finne nye svar, ideer og løsninger på en kompleks utfordring. God prosessledelse skaper engasjement, involvering og aktiv deltakelse i møter, prosjekter og andre prosesser som igjen vil bidra til bedre resultater.
Både ledere, prosjektledere, møteledere og andre utøver prosessledelse som en naturlig del av jobben sin når de skal involvere andre mennesker i å ta beslutninger eller skape nye produkter eller resultater, men de er ofte ikke bevisste på hva rollen som prosessleder innebærer, og hvilke mulighet de har til å bruke prosessledelse som et verktøy i den organisatoriske hverdagen.
Her er eksempel på noen begrunnelser for når det kan være klokt å bruke prosessledelse som tilnærming:
– Når svaret eller løsningen ikke er opplagt, det er komplekse sammenhenger og vi ser ikke tydelige årsak-virkning forhold
– Når vi trenger kreativiteten til den enkelte og gruppen som helhet
– Når vi trenger perspektivrikdom og å se en sak fra flere ståsteder
– Når vi ønsker å bygge kapasitet og utvikle ny kunnskap i organisasjonen
– Når vi ønsker at noen får eierskap til et produkt, løsning eller resultat
– Når vi trenger å forstå målgruppens behov og la interessentene og målgruppene være med å bestemme utfallet av en prosess for å tilfredsstille behovene til de involverte
Nedenfor ligger et eksempel på en av metodene (ABCDE) vi bruker i våre kurs og når vi leder prosesser selv.
Ønsker du å lære mer om prosessledelse og fasilitering? Da kan vi anbefale prosesslederstudiet. Et syv dager praktisk rettet kurs.
(kilde www.lent.no)