Standpunktøvelse
Type møte: Kurs
Hensikt: Sikre god start
Antall deltakere: 10-20
Tid: 5 min
Verktøy: Standpunktøvelse
Valg av verktøy:
Øvelsen ble brukt i forbindelse med kurs i møteledelse til å la deltakerne bli kjent og skape læringsmiljø og relevans i forhold til den tematikken vi skal snakke om. Standpunktøvelsen går ut på at deltakeren stiller seg opp på gulvet på en linje med to ytterpunkter (eks 0 år – 10 år, aldri – alltid). Øvelsen er laget for å skape dialog rundt viktige spørsmål.
Hvordan gjorde jeg det:
Jeg brukte disse 3 spørsmålene.
- Hvor lenge har du vært i organisasjonen
- Hvor stor del av din arbeidshverdag består av å lede/delta i møter de siste 3 månedene?
- Hvor komfortabel føler du deg i rollen som møteleder?
Som kursleder er det min jobb å gå inn og avdekke forskjellene i behov og igangsette diskusjon og refleksjon hos deltakerne. Øvelsen skapte en umiddelbart en uformell atmosfære og vi fikk synliggjort ulikheter i gruppen vedrørende erfaring og behov. Jeg opplevde at øvelsen bidro til å få deltakerne til å kjenne på viktigheten av dagens tema ift eget arbeid.
Tips til andre:
Ved å bruke øvelsen veldig tidlig i oppstart, så skapes umiddelbart en uformell atmosfære som gjør det lettere å stå i rommet som kursleder/prosessleder. Deltakerne «tvinges» til å ta et standpunkt ved å stille seg opp i rommet ett sted langs linja – dette gjør den videre dialogen mer personlig.
Skrevet av
Oddne Dahle Lægreid, Partner og Seniorkonsulent, oddne@lent.no, www.lent.no
Lena Sendstad
Jeg har god erfaring med Standpunkt øvelsen i mange forskjellige kontekster. Altså at man skifter ut spørsmålene til å være mer allmengyldige. For unge folk på folkehøgskoler er det en superfin måte å merke seg selv og sine standpunkt og «å stå for dem» som kan være tøft, men allikevel trygt på denne måten. Standpunkt kan virke i nesten alle grupper der formålet er: bli kjent, merke gruppen, varme opp, kjenne på det personlige lederskapet, og jeg synes ikke alltid at det man skal ta standpunkt til behøver å være alvorlig og «prosjektorientert». På en skala fra 1-10 hvor glad er du i grillpølser?