P.O.I.Nt
Type møte: Ideutvikling og innovasjon i mediebedrift. Del av en sprint
Hensikt: Workshop for å utvikle nye konsepter basert på brukerinnsikter
Antall deltakere: 10
Tid: Halvtime
Verktøy: P.O.I.Nt
Valg av metode:
Utgangspunktet for P.O.I.Nt er utvelgelse og kvalitetssikring av ideer, samtidig som man genererer nye ideer.
Hvordan gjorde jeg det:
P.O.I.Nt ble brukt i etterkant av en rekke brainstormingsøvelser som genererte ~ 100 ideer (ca.). Jeg liker å «tømme» hodene for ideer med å bruke flere brainstormingsverktøy, som skaper flyt i kreativiteten. Valget av P.O.I.Nt ble gjort for å kvalitetsikre ideene og for å få litt mere «kjøtt på beinet». Jeg brukte P-O-I-Nt sammen med idealog, da begge verktøyene bidrar til å valg, videreutvikling og kvalitetssikring.
Tips til andre:
Deltakerne likte point godt fordi den tok tak i alle post-it ideene på veggen, og de fikk se at det faktisk var endel gode og gjennomførbare ideer. Dette ble en god raffineringsprosess. Kan være lurt å bruke både P.O.I.Nt og Idealog sammen, da P.O.I.Nt tar mye tid og kan begrense antall ideer man greier å videreutvikle. Det tar min. 10-20 minutter for hver ide.
Sjablong: point_A1
Skrevet av: Hogne Hareide hogne@lent.no www.lent.no
Lena Sendstad
Fin måte å jobbe videre etter nesten alle typer brainstorming. Jeg greier ikke helt å se forskjellen på Point og en SWOT. Men tror at nyanseforskjellen at en klassisk SWOT peker mot å evaluere en situasjon, og POINT er vinklet mot å videreutvikle ideer, er forskjell nok.